Handstående, del 2

Nu är det dax att testa att stå på händer utan vägg. Börja gärna med att mjuka upp handlederna enligt inlägget förra veckan

Sparka dig upp mot väggen med ansiktet bort från väggen. Ha gärna någon vid din sida, om du känner att det är olustigt eller om det kan vara skönt att någon passar så att du inte ramlar åt sidan. Testa några gånger. När du känner dig säker, tryck ut fötterna från väggen & försök att så fristående. Parera balansen med fingrarna. Se till att titta rakt fram (att ryggraden är rak hela vägen) & inte ner i marken, då blir det lätt en bananform på handståendet. Sträck på vristerna. Det spelar egentligen ingen roll att de är sträckta, men för att få ett så rakt handstående som möjligt, kan de sträckta vristerna bidra till det. Kan du stå några sekunder utan att nudda väggen?

Nästa steg är att försöka utan vägg. Här kan det vara mycket bra med någon som tar emot benen första gångerna du sparkar upp helt fristående. Eller att någon fångar upp om du faller åt sidan.

För att kunna stå på händer helt fristående är det träning, träning & träning som gäller & så en hel del tålamod. Jag behöver verkligen träna på att inte titta ner i marken & därmed få ”bananformen”… Jag behöver också träna på att sparka upp lite graciösare – ska träna på att sparka upp med rakt ben & med båda benen i ett samlat upphopp. Jag har hämtat inspiration i från detta You Tube-klipp till att stegvis stå på händer. //Vickan

Ojojoj, ibland är det snurrigt & vingligt. 

Bästa försöket helt fristående hittills. Nu ska det finslipas…

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras