Cirkelpass v. 11 – 2019

Cirkelpass v. 11 – 2019 är ett träningspass för armarna. Naturligtvis får du med lite corestyrka på köpet med dessa övningar. Övningarna tar liten plats och kan med fördel genomföras hemma, på ett hotellrum, ute på balkongen eller där du känner dig mest bekväm att träna.

Veckans cirkelpass:
Triceps dips
Armhävningar tre steg
Planka med axelklapp
Hindu pushups
Armhävning med fötterna högre
Walking plank

Material:
Matta, stol

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Hoppas att du får en solig och frisk vecka! //Vickan

Triceps dips

Ovan triceps dips (på stol). Ha fingrarna vända mot dig. Stå på raka armar och endast hälarna i golvet. För kroppen nära stolen, tills armbågarna är i 90 grader. Tryck dig upp på raka armar igen.

Nedan armhävningar tre steg. Gör en smal armhävning. Händerna ska vara lite tätare än axelbrett. Flytta sedan båda händerna ca 10 cm utåt. Gör en ny armhävning. Flytta sedan händerna ytterligare ca 10 cm utåt och gör en bred armhävning. Börja sedan om från början igen och fortsätt så, smal – mellan – bred.

Armhävningar tre steg

Nedan planka med axelklapp. Stå i plankposition genom hela övningen. Lyft höger hand från golvet och klappa vänster axel. Tillbaka. Lyft sedan vänster hand och klappa höger axel. Spänn magen genom hela övningen.

Planka med axelklapp

Nedan hindu pushups. Stå som ett upp och nervänt V (jag är så stel, så jag ser inte direkt ut som ett V😜, men ni fattar positionen va!?). Böj armarna och för huvudet ned mot mattan. Triceps jobbar hårt i denna övning. Endast händer och fötter nuddar golvet i denna övning. För överkroppen nära golvet och sträck sedan på armarna samtidigt som du lyfter upp huvudet. Tillbaka till startposition och börja om. Här kan du se en film på övningen.

Hindu pushups

Nedan armhävningar med fötterna högt. Gör vanliga armhävningar, men lägg upp fötterna på något. Det kan vara en liten fotpall, en stepbräda, en stol eller ett trappsteg.

Armhävning med fötterna högre

Nedan walking plank (vandrande planka). Stå i plankposition på raka armar. Spänn bålen. Gå först ned på höger armbåge, sedan vänster armbåge. Gå tillbaka upp på höger hand och sedan vänster hand. Byt sedan till att börja med vänster armbåge – höger armbåge – vänster hand – höger hand.

Walking plank

2 kommentarer
    1. Så glad jag blir att du gillar min träningspass!! Jag fortsätter med nya cirkelpass varje måndag och andra träningspass då och då. Kram Vickan

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras