Cirkelpass v. 36 – 2020

Idag är det sista augusti. Sommaren är därmed enligt kalendern över, men känslan kan vi ju ha med oss även in i september. Cirkelpass v. 36 – 2020 innehåller en ny övning: utfall med kick. Det var en riktig ”lårdödare”. Mycket jobbigare än vad jag trodde att den skulle vara. Du väljer själv vilken hastighet du kör. Skaka eventuellt ur benen om de behövs. Hoppas att du får en fantastisk start på hösten från och med imorgon. Jag är fortfarande lite speedad och glad efter gårdagens fantastiska dag. Härligt när känslan sitter kvar i kroppen.

För att se filmer på övningarna, swipa kollaget på instagram. Visst har jag en fin T-shirt på mig!! Jag har köpt den för att ha den på jobbet. Tycker att den passar perfekt på mig som är kurator. //Vickan

Veckans cirkelpass:
Speedskaters
Utfall med kick
Plankan med höft i marken
Squathopp med dubbelstuds
Russian twist
Rygglyft

Material:
Matta och eventuellt en vikt

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Massor av fler tips på cirkelpass hittar du HÄR.

Speedskaters

Ovan speedskaters

Stå samlat med fötterna. Hoppa ut med höger ben åt sidan samtidigt som du duttar ner höger hand framför vänster fot. Gör ett nytt hopp där du hoppas in med högerfoten till startposition och ut med vänsterfoten rakt ut åt sidan. Dutta vänsterhanden framför högerfoten. Hela foten ska var av marken i hoppen. Ryggen är alltså böjd genom hela övningen. Vill du inte hoppa, så tar du steg ut i sidan istället. Blir det tungt för ryggen att vara böjd hela tiden, reser du dig upp och boxar diagonalt i luften istället.

Nedan utfall med kick

Stå i ett utfall med höger ben fram. Ha händerna samlat framför kroppen. Gör en kick med högerbenet framåt och landa i utfallspositionen. Gör kickar med höger ben halva tiden. Sedan byter du utfallsposition och har vänster ben fram. Nu gör du kickar med vänster ben.

Utfall med kick

Nedan planka med höft i marken

Stå i plankposition på armbågarna. Spänn magen genom hela övningen. Vrid höften mot marken och stanna precis ovanför marken, vrid upp till startposition igen och vrid sedan åt andra hållet.

Planka med höft i marken

Nedan dubbelstuds till squat

Gör två studshopp med armarna utmed kroppen. Gå sedan ner i en squat. Res dig upp igen och gör två nya studshopp. Vill du inte hoppa, res dig upp och gå sedan upp på tå två gånger, innan du går ner i en ny squat.

Dubbelstuds till squat

Nedan russian twist

Ha en vikt i händerna och endast rumpan nuddar marken. Vrid överkroppen från sida till sida och låt blicken följa med vikten. Blir det för vingligt kan man sätta ner hälarna i marken. Jag använde bollkrysskrukan som vikt idag. Välj en vikt som passar dig och som du har till förfogande. Du kan även köra utan vikt.

Russian twist

Nedan rygglyft

Ligg på magen och tårna ska hela tiden nudda marken. Ha händerna vid öronen och lyft sakta överkroppen uppåt. Näsan ska hela tiden vara mot golvet.

Rygglyft

Speak up

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras