Cirkelpass v. 23 – 2021

Cirkelpass v. 23 – 2021 genomfördes utomhus i värmen efter jobbet. Vilken underbar högsommarvärme vi har just nu. Love it! En ny övning för mig är squat jacks. Alltså jag älskar att hitta varianter på basstyrkeövningar. För att se filmer på övningarna, swipa kollaget på instagram. Hoppas att du får en riktigt fin och aktiv vecka!  //Vickan

Veckans cirkelpass:
Squat med hällyft
Skidhopp
Sneda benförflyttningar
Rygglyft med vridning
Squat jacks

Planka med benlyft

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Vill du få många fler tips på cirkelpass – klicka HÄR (där det finns över 100 olika cirkelpass).

Squat med hällyft

Ovan squat med hällyft

Stå lite mer än axelbrett mellan fötterna. Gå ner i en squat så att det är 90 grader i knäleden. Ha armarna samlat framför kroppen. Lyft hälarna och sätt ner dem igen. Res dig upp till stående och låt armarna hänga utmed kroppen.

Nedan skidhopp

Hoppa ut i ett skidhopp med höger ben fram och vänster ben bak. Gör ett hopp och landa nu med vänster ben fram och höger ben bak. Alternera. Du väljer själv hur snabbt du vill och kan hoppa.
Om du inte kan hoppa: ta ett steg framåt med höger ben och sedan ett steg framåt med vänster ben. Gå sedan bakåt med höger ben och sedan med vänster ben. Byt ben när du börjar nästa gång.

Skidhopp

Nedan sneda benförflyttningar

Ligg på rygg och ha benen i luften, där både höft- och knäled är i 90 grader. Ha armarna liggande utmed kroppen. För ner benen samlat åt höger och dutta tårna i marken. Upp och sedan till vänster sida. Benen är hela tiden i startposition (90 grader). Försök att hålla kvar överkroppen i marken, även om ena sida lyfter från marken.

Sneda benförflyttningar

Nedan rygglyft med vridning

Ligg på magen. Tårna i golvet genom hela övningen. Lyft överkroppen, ha blicken ner i golvet, så att nacken är rak. Ha armarna i höjd med öronen. Vrid sedan åt höger. Följ med med blicken, så att nacken fortsätter att vara rak. Vrid tillbaka till start position. Vrid nästa gång åt vänster.

Rygglyft med vridning

Nedan squat jacks

Gör ett hopp och studsa lite bredare med fötterna och för upp armarna ovanför huvudet. Hoppa ihop till axelbrett mellan fötterna och böj dig ner i en squat och dutta händerna på fötterna. En kombo av jumping jacks och squat.
Om du inte vill hoppa: Gör en squat, res dig upp och för armarna rakt upp ovanför huvudet, böj dig ner och gör en squat och dutta händerna på fötterna.

Squat jacks

Nedan planka med benlyft

Stå i plankposition på raka armar. Lyft ett ben i taget uppåt och spänn magen genom hela övningen. Det är bara benen som ska röra sig.

Planka med benlyft

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras