Sömnproblem

Jag skadade min högra axel i januari 2019. Efter det fick jag svårt att sova. I hela mitt liv har jag sovit på höger sida eller på mage. Helt plötsligt gick det inte att sova på något av de sätten. Jag fick försöka lära mig att sova på rygg och vänster sida. Det har gått sådär… När det har gått tre år så borde ju detta ha blivit en ny vana, men tyvärr inte. Efter axeloperationen för ett år sedan, blev sömnproblemen tyvärr större. Jag har sedan dess endast sovit en enda natt med sammanhängande sömn. I höstas blev det ytterligare värre. Jag har flera nätter faktiskt inte ens sovit en enda minut. Oftast ligger jag vaken till kl. 05 och kan då somna 2-3 timmar (men vaknar ofta till några gånger under denna tid). Detta är ju inte hållbart på något sätt. Dels måste ju kroppen ha sömn för att klara sig och dels sover jag som bäst, precis den tiden jag måste gå upp till jobbet. Jag har varit hos läkare flera gånger. Jag har testat allt vi tillsammans kan komma på. Jag har testat tre olika sömntabletter, trots att jag hatar tabletter (men jag måste ju försöka bryta mönstret!!).

Resultatet av den enorma sömnbristen blir ju att jag har svårt att koncentrera mig. Jag har svårt att hitta ord ibland när jag pratar. Jag känner mig ständigt seg och orkeslös. Jag har lätt till gråt eller att bli irriterad. Jag känner mig ”trög”, svårt ibland att koppla det jag tänker med det som kommer ut ur munnen. Jag känner mig inte stressad. Jag har tidigare varit ”utbränd”, men känner inte alls att det här är samma känsla i kroppen. Jag undrar faktiskt själv hur jag orkar stå upp, men på något sätt tar jag mig framåt. Jag tror faktiskt att den regelbundna träningen gör mycket gott i allt detta.

Jag har testat: mörkt/ljust i sovrummet, kallt/varmt i sovrummet, träna sent/träna på dagen, dricka kaffe sent/inte dricka kaffe alls, lyssna på sömnpodd, spikmatta, tyngdtäcke, knäkudde, stanna kvar i sängen/gå upp och röra på mig, avslappning, andas i fyrkant, sova mitt på dagen bara för att få sömn (men det går aldrig), växter i sovrummet… Jag har aldrig använt någon form av nikotin och jag dricker max 4-5 glas bubbel per år. Så nikotin och alkohol har definitivt inget med detta att göra. Det som faktiskt har fungerat bäst hittills är spikmattan. Ligger jag på den i sängen kan jag somna kort. Sedan vaknar jag och mattan sitter då nästan fast i ryggen😉, men det är det så värt.

Oftast orkar jag bara med jobbet och att träna, sen är all energi slut. Under jul- och nyårshelgen var jag långledig och det var otroligt skönt att få ta det lugnt på morgonen/förmiddagen, då det är den tiden på dygnet jag tyvärr har kunnat sova.

Känner någon av er igen er i detta (vilket jag egentligen absolut inte hoppas…)? Jag tar MER ÄN GÄRNA emot tips i så fall. Det känns så maktlöst att inte kunna påverka sömnen bättre. //Vickan

Sömnproblem

8 kommentarer
  1. Symptomen som du beskriver som result av din sömnbrist kan jag relatera till allihop. När jag läste den delen av din text trodde jag nästan att du skrev om mig. Har tyvärr inte koll på vad dom beror på, men misstänker att det för min del är början av klimakteriet. Hoppas att du hittar något som hjälper dig att sova!

    1. Jag är kroniskt sjuk och har varit det i 20 år. Sömnen har varit hemskt dålig och har testat massa olika sömnmedel både recept och receptfritt.
      Jag är multisjuk bla EDS, hjärtproblem, kroniskt smärtsyndrom, endometrios, migrän, hypotyreos mm.
      Det som hjälper mig mest är att lyssna på sömnhypnos i hörlurar. Vid behov så upprepar jag det flera gånger under natten.
      Finns på både Youtube och Spotify.
      Finns även bra hypnos för smärta och sånt.

      1. Tack för din kommentar. Så tråkigt att du haft dålig sömn under så lång tid. Jag har inte testat sömnhypnos, bara sömnpodden ”Somna med Henrik”. Kanske får testa det om inte det som jag har på gång fungerar. Hoppas att du snart får sova lite mer.

    2. Tack för ditt svar Sara! Så tråkigt att du känner igen dig. Jag har precis börjat med en magnesiumtablett på kvällen, som jag fick flera tips om på Instagram. Var även på Kvinnokliniken förra vecka, på en remiss från vårdcentralen pga detta. Jag har fått en kräm för förklimakteriet, för att se om det kan hjälpa mig. Spikmattan har senaste veckan varit mitt bästa ”vapen” för att få sova lite. Har du testat det? Så värt för några timmars sömn! Hoppas att du får till din sömn.

  2. Har du kollat dina järnvärden? Alla dessa symptom skulle kunna vara järnbrist. Även om man har normalt Hb kan man ha symptom av lågt ferritin, det värdet bör ligga över 100 för att man ska må som bäst. Även B12 brist och början på klimakteriet kan ge liknande symptom.

    1. Tack för ditt svar Linda. Jag har inte järnbrist. Har precis varit på Kvinnokliniken och fått en kräm utskriven för förklimakteriet. Så det ska jag testa nu. Har även fått tips om magnesium efter mitt blogginlägg, så det testas för tillfället.

  3. Känner igen mig på pricken i din text. Alltid trött och orkeslös. Hur trött jag än är kan jag inte sova på dagen. Sover dåliga nätter, blir inte sammanhängande sömn. Testat allt precis som du. Men sen jag var utbränd och dålig 2014 har jag inte lycktas få till sömnen. Jag har tyvärr inga bra recept till dig. Jag har varit hos läkare flertalet ggr, så tråkigt för enda hjälp man får är tabletter. Och det vill jag inte ha, utan någon riktig utredning. Åren går och tråkigt nog har man vant sig att det är såhär man är.

    1. tack för ditt svar Jennie. Tråkigt att du känner igen dig… Har du testat spikmatta? Det har faktiskt fått mig att sova någon timme mer. Började med magnesiumtabletter häromdagen, som jag fick flera tips om på Instagram. Det kanske också kan vara något för dig? Hoppas innerligt att du snart kan bryta sömnmönstret!!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras