Välliste runt

Vi tog bilen till Trillevallen. Det stod att vandringen skulle början vid Trillevallens Högfjällshotell. Vi stannade till och frågade på hotellet, men de såg väldigt frågande ut. De sa att vi skulle fortsätta köra mot liftarna och sedan parkera utmed vägen, när vi såg skylten ”Välliste runt” in till vänster. Vi dubbelfrågade om vi verkligen kunde stå på vägen och svaret blev ”Absolut!”. Det kändes lite konstigt att ställa sig där, men vi gjorde som de hade sagt. Där startade vi dagens vandring – Välliste runt. I rundan ingick toppbestigning av Välliste, 1025 möh. Detta blir veckans fjärde topp (Åreskutan, Lillskutan och Mullfjället).

De 4 första km var ärligt ingen höjdare. Igenvuxet, geggigt och jättemyggigt. Och typ ingen utsikt. Vi gick bland träd och höga växter. Det låg stora påsar med träflis överallt. Fjällmaratonbanan höll på att göras iordning.

Sedan kom vi till ”paradiset” kändes det som. Ok, det var visst flugornas paradis också, men vi bestämde oss för en fikapaus. Otroligt vacker utsikt bort mot Norska fjällen. Stället heter Ytterstvallen. Efter detta ställe började vandringen uppför. Svettigt och varmt. Vi hade sällskap av en porlande bäck stora delar av vägen upp till trädgränsen. Att komma över trädgränsen var nästan en magisk känsla. Så vackert!

Vi gick upp på toppen. Vi häpnades flera gånger av alla fantastiska vyer och fin natur. Mannen har fått inflammation i båda sina stortår, så han behöver ta lite längre stopp då och då. Jag är imponerad av att han tejpar dem och följer med på mina rundor. När han vilar så tar jag lite löpning fram och tillbaka på fjället. Otroligt härligt.

Välliste runt skulle vara 11,9 km. Min klocka fick det till 12,5, trots att vi kortade av rundan lite. Med alla fotostopp och matpauser så tog det ca 4 timmar. Jag brukar vara dålig på att fylla på med energi under vandringarna, jag blir liksom inte hungrig. Idag hade jag med mig tacorullar, som jag älskar, så idag fick jag faktiskt ner maten. //Vickan

Välliste runt

Här kommer en bildbomb från dagens runda:

Här började vi och parkerade bilden på grusvägen precis i höjd med denna skylt (när vi kom tillbaka, stod det flera bilar före och efter oss i vägkanten). Välliste runt är delar av Fjällmaraton.

Träflispåsar

Träflispåsar fanns det otroligt gott om mellan start och Ytterstvallen.

Gegga

Och så kom vi fram till ”paradiset” kändes det som!

Ytterstvallen

Fikapaus

Sedan började vandringen uppåt.

Välliste runt

Härligt härligt att komma ovanför trädgränsen!

Välliste

När jag tar fotot ovan, blev även jag fångad på foto…

Fotopaus

Ser ni mig nedan?! 😉

Välliste

Årefjällen

Utsikt

Välliste topp

På Välliste topp.

Jag hade visste ett eget litet moln ovanför mig…😁

Lunch på toppen

Utsikten från lunchplatsen.

Lunchvy

Välliste toppen

På väg ner

Nervägen

Naturen

Och så kom första renen här i Åre, springandes på leden. Det såg otroligt roligt ut, eftersom renen höll sig till stigen och följde den trots att den svängde hit och dit.

Ren

Vit ren

Glömde bort att det var fredag. Har tappat vilken veckodag det är redan (semestermood!). Så fredagshoppet fick bli längst ner i Trillevallen, istället för på toppen som hade varit finare.

Fredagshoppet

Höjdprofil Välliste Runt

Övriga aktiviteter denna vecka i Åre hittar du här: