Cirkelpass v. 45 – 2021

Cirkelpass v. 45 – 2021 blir det sista passet innan jag fyller 50 år. På fredag är det dax… Ärligt talat så är det mest ångest, men alternativet att inte fylla år alls finns ju inte. Så jag måste försöka landa i att ålder bara är en siffra… //Vickan

Veckans cirkelpass:
Squat med utfall bakåt
Planka med benlyft
Rygglyft med vridning
Breda squat med hällyft
Saxhopp med kick
Frog pumps

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Vill du få många fler tips på cirkelpass – klicka HÄR (där det finns över 200 olika cirkelpass).

Squat med utfall bakåt

Ovan squat med utfall bakåt

Gå ner i en djup squat (90 grader i knäna). Ha händerna ihop framför kroppen. Behåll denna position genom hela övningen. Lyft ut höger ben bakåt så långt du kan, utan att nudda knät i golvet. Tillbaka till startposition. Lyft bak vänster ben.

Nedan planka med benlyft

Stå i plankposition på raka armar. Lyft ett ben i taget uppåt spänn magen genom hela övningen. Det är bara benen som ska röra sig.

Planka med benlyft

Nedan rygglyft med vridning

Ligg på magen. Tårna i golvet genom hela övningen. Lyft överkroppen, ha blicken ner i golvet, så att nacken är rak. Ha armarna i höjd med öronen. Vrid sedan åt höger. Följ med med blicken, så att nacken fortsätter att vara rak. Vrid tillbaka till start position. Vrid nästa gång åt vänster.

Rygglyft med vridning

Nedan breda squat med hällyft

Stå i en bred squat. Lyft båda hälarna från golvet samtidigt. Sänk dem sakta tillbaka igen.

Breda squat med hällyft

Nedan saxhopp med kick

Ha händerna i golvet och höger fot framme vid händerna och vänster fot så långt bak du kan. Gör ett saxhopp och hoppa fram med vänster fot till händerna och bak med höger fot. Res dig upp och kicka höger ben rakt upp framför dig. Sätt ner händerna i golvet och sätt benet du kickade med längst bak. Gör ett nytt saxhopp, så att höger  ben är framme vid händerna och vänster ben är bak. Res dig upp och gör nu en kick med vänster ben.

Saxhopp med kick

Nedan frog pumps

Ligg på rygg med fotsulorna ihop. Armarna ligger på golvet utmed kroppen. Tryck upp höften mot taket och spänn rumpan. Sänk sakta ner igen. Vill du göra övningen tyngre kan du sätta ett gummiband strax ovanför knäna.

Frogpumps

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras