Tips och råd om du vill börja springa

Jag var utan löpning i mitt liv i 20 år (!!). Jag fick diagnosen kronisk benhinneinflammation och från att ha varit en orienterare och terränglöpningstjej, fick jag helt enkelt sluta göra något av det jag älskade. Jag har sååå många gånger under dessa år önskat att jag kunde springa igen, men gav liksom upp hoppet. Tills jag fick tipset om att testa ett återgångsprogram till löpning. Jag hade ju allt att vinna och inget att förlora! Min dröm blev sann! Här är mina tips och råd om du vill börja springa. Du kanske aldrig har sprungit, varit skadad en längre tid, lagt ner löpningen sedan många år pga andra omständigheter, graviditet och småbarn, motivation eller vad det nu kan vara. Här ger jag dig en hel del tips som har hjälpt mig. Här kan du läsa om varför jag springer och varför jag tränar.

Tips och råd om du vill börja springa:

  • Skynda långsamt. Finns ingen kvickfix. Varva gång med löpning i början. Detta för att vänja kroppen vid denna nya belastning. HÄR finns återgångsprogrammet som jag använde mig av. Det kräver disciplin, men är SÅ VÄRT det! Ärligt så njuter jag av VARJE löpsteg idag, bara för att jag kan!
  • Bra utrustning underlättar. Bra utrustning behöver inte vara dyr. Joggingbyxor blir tunga av svett eller regn. Ett par löpartights eller byxor med funktionsmaterial gör faktiskt stor skillnad. Likaså det du har på överkroppen. En T-shirt i bomull blir tung och fort kall, funktionsmaterial känns knappt på kroppen och kyler inte ner på samma sätt. Skor anpassade efter ditt löpsteg gör löpningen mer njutningsfull och förebygger skador.
  • En app i mobilen (ex. Strava, Endomono, Runkeeper) eller en klocka som kan registrera dina km och du kan se en karta över hur du har sprungit.
  • Träna tillsammans med en löpargrupp eller kompisgäng. Är det någon som är sjuk eller får förhinder, så finns det alltid någon mer.
  • Träna tillsammans med en vän eller familjemedlem. Kul att göra något tillsammans och även en pepp att få till träningen.
  • Variera träningen. Se till att kanske varva löpningen med något annat också. Här finns tips på en massa olika styrkeövningar och annan träning.
  • Komplettera löpningen med styrka och rörlighet.
  • Om du har svårt att hitta olika löprundor, spring samma runda åt olika håll. Ena gången högervarv och andra gången vänstervarv. Spring i olika hastighet. Kör fartlek på rundan – spring snabbt två lyktstolpar bort, spring om personen som är framför dig, spring fort till nästa vägkorsning, spring fort varannan minut. Jag lovar att om man har en ”vanlig” runda, så kommer den att kännas annorlunda om du varierar sättet att springa den på.
  • Alternera gärna löprundorna med olika underlag och lutning. Ibland plant, ibland lutning. Ibland asfalt, ibland skog.
  • Har du svårt att få till löpningen – bestäm vissa dagar och tider. Spring då oavsett väder. Det är alltid skönt efteråt, men förhoppningsvis även under tiden.
  • Spring på lunchen, spring till eller från jobbet/skolan, spring när barnen tränar och du ändå väntar på att hämta hem dem, transportspring när du kan – det finns oftast någon tid att få till löpning. Du får vara uppfinningsrik.
  • Boka en löpcoach något eller några pass om du vill ha hjälp med motivation och för att komma igång. Om man inte har sprungit tidigare, kan det vara bra att få lära sig lite teknik, knep och tips.

Varmt lycka till! För mig är löpning lika viktigt som att andas. Jag älskar varje steg och hoppas att jag kan förmedla lite av min kärlek till löpning och fysisk aktivitet genom min blogg och instagram. Om du är minsta tveksam, testa! Om du är sugen på att ta tag i löpning, börja! Om du behöver pepp, följ inspirerande bloggar eller instagramkonton.  //Vickan

Ovan magiskt vacker löpning i Skagsvola, Norge. Nedan strandlöpning i Varamon, Motala.

Strandlöpning

höstlöpning

Att springa sig genom olika årstider är helt underbart. Alla årstider har sin tjusning, vackerhet och känsla. Ovan vacker höstlöpning vid Yxbacken.

Vinterlöpning

Ovan fantastiskt vacker vinterlöpning på hemmaplan.

trailhalvmara

I did it! Jag klarade av min första trailhalvmara – 21 km på slingriga stigar och i mycket kuperad terräng. I regn. Stolt och glad. Läs mig rapport från loppet här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras