En vecka i Trysil

Tänk att jag fick två veckor i fjällen denna sommar! Första semesterveckan tillbringade mannen och jag i Åre. Sista semesterveckan, var jag i Trysil med mina 75-åriga föräldrar. Det är tredje gången jag är i Trysil sommartid. Jag har även tillbringat 20 julveckor i Trysil. Som ni kanske förstår så älskar jag Trysil!

Jag har inte gått lika mycket som jag brukar göra i fjällen, men jag är grymt imponerad av mina föräldrar som ändå har varit med på alla vandringar och toppbestigningar som jag har velat göra. Vi har gått varje dag. Jag har gått 150 825 steg, vilket ger 18 853 steg i snitt per dag (och då är två dagar av dessa bildagar!). Jag har sprungit 4 rundor och sammanlagt 30 km. Jag har ätit frukost ute alla dagar med utsikt över Trysil by. En dag var det frukost ovanför molnen. Det har varit en fantastisk vecka. Aktiv, lugn, god, vacker, magisk, fantastisk, rolig och varm vecka. För att se filmer från vecka, så finns de sparade i instastory hos @life_in_a_happy_way.  //Vickan

Veckans bästa: Naturen. De magiska 360-graders vyerna.

Veckans sämsta: inget!

Veckans vackraste: regnbågen vid Skagsvola

Veckans väder: det började lite kallt med flossade tights och vantar och slutade med kortbent och kortärmat.

Veckans överraskning: att det är så lite folk som vandrar…

Veckans godaste: mammas mat samt yoghurten Tine med smak av melon och passionsfrukt (önskar att den fanns hemma i Sverige!)

Veckans mest spontana: Proseccopaus på Fjellroa

Veckans gräns: passerade 1000 km med löpning för 2021. Fast Norska gränsen kanske egentligen är den största gränsen att passera nu i Coronatider… Första vägen vi åkte på var avstängd och vi fick åka en omväg för att komma in i Norge. Sedan sprang jag fram och tillbaka över gränsen på Fulufjellet. På hemvägen kunde vi åka ”vanliga” vägen in till Sverige via Långflon. Dock var gränsen stängd in i Norge denna väg.

Veckans löpning: Alltså UTSIKTEN! Helt magiskt. Runnershigh. Tån höll. Jag vågade springa själv i okända miljöer. Jag älskar att springa här!

Toppar vi bestigit: Trysilfjellet (1132 möh), Skagsvola (932 möh), Skurufjellet (1044 möh), Brynflået (930 möh), Bygderkanken (1034 möh) och Nordre Kanken (1022 möh).

Vattenfall vi besökt: Bråtafallet

Veckans favoritställe: Vyn från Skurufjellets topp över hela Trysilfjellet och blånande berg i bakgrunden.

Önskar av Trysil: bättre skyltning/markering på flera av lederna och jag saknar ledkryss (som det finns på alla leder i Sälen).

Skagsvola

Ovan mina föräldrar vid Skagsvola och nedan vår oplanerade och mycket spontana Proseccopaus i Fjellroa.

Fjellroa

Så här såg vår vecka ut:

Funderar du på att åka till Trysil? Sluta fundera!! Du kommer inte att bli besviken. De flesta som åker till Trysil, när det inte är snö, kör mountainbike. Min axel klarar tyvärr inte det, men jag är galet nöjd och lycklig över vandringar och löprundor! Alla blogginlägg från veckan är länkade här nedan och där finns massor av bilder och mina små berättelser om toppbestigningar, vandringar och utflykter. Kan vara bra tips inför din kommande vecka eller några dagar i vackra Trysil!

Dag 1: Idag passerade jag en annan gräns

Dag 2: Våfflor i Knettsetra och Delar av Vertical Challenge

Dag 3: Skagsvola 932 möh och Cirkelpass v. 31 – 2021

Dag 4: Trysilfjellet 1132 möh och Löprunda i Trysilfjellets Hytteområde

Dag 5: Skurufjellet 1044 möh och Vackraste löpturen

Dag 6: Brynflået 930 möh och 1000 km gränsen passerad

Dag 7: Bygderkanken 1034 möh

Nordre Kanken

På väg ut ur Norge och in i Sverige. Gränsen var bara öppen in i Sverige, så de norska bilar som stod vid gränsen fick en lååång omväg för att hitta en öppen gränsvärden in i sitt land.